1. Bestilling
2. Pris og betaling
3. Levering
4. Montering
5. Garanti
6. Forsinkelse
7. Reklamasjon/skade/mangel
8. Avbestilling
9. Angrerett
10. Personlige opplysninger
11. Cookies
12. Øvrig
13. Kontakt
1. Bestilling
1.1 Bestilling i stasjonær butikk
Du kan bestille varer i vår stasjonær butikk i Dr. Randers gate 5, 1830 Askim. Bestillingen anses som mottatt når et utfylt bestillingsskjema foreligger. Skjemaet skal være signert av kjøperen. Et signert skjema forpliktelse til å betale. Angrerett gjelder ikke bestillinger tatt i vår butikk.
1.2 Bestilling via vår hjemmeside
Ved bestilling gjelder avtalen først når vi har bekreftet bestillingen med en ordrebekreftelse via e-post. Ordrebekreftelse genereres automatisk av vår database uten manuelt tilsyn. Bestillingen blir videre behandlet manuelt av oss. Ved feil eller mangel i bl.a. personopplysning, pris, levering etc. tar vi kontakt med deg. Vi forbeholder oss retten til å korrigere bestillingen i ettertid. Om du ikke er fornøyd med våre korrigeringer eller synes at produktinformasjonen er feilaktig, kan du selvsagt velge å kansellere din ordre.
Salget anses ikke som fjernsalg når bestillingen skjer via vår nettside, men salget (betaling og henting) skjer i vår butikk. I slike tilfeller faller retten til å angre bort.
1.3 Bestilling av skreddersydde produkter.
Angrerett gjelder ikke ved kjøp av produkter som er spesiallaget ut ifra dine valg, som sofaer, skreddersydde senger og stoler. Disse må bestilles i vår butikk, ikke via nettsiden, e-post eller over telefon, med mindre annet av avtalt på forhånd. Dette er for å sikre oss at kunden kan være sikker på materiale og fargen De velger. Bestillinger tatt via nettsiden, e-post eller over telefoner gjort på kundens eget ansvar.
2. Pris og betaling
2.1 Pris
Priser er inkl. mva. Ev. frakt og montering kommer i tillegg.
2.2 Betaling
Betaling må skje før varene blir utlevert. Velger du å hente varene selv fra vårt lager, betaler du ved henting.
Dersom varene leveres med en av våre sjåfører, må betaling skje senest ved levering. Våre sjåfører har med seg bankterminal, slik at du kan betale med kort. Vi tar dessverre ikke kredittkort.
Dersom varene sendes med Posten/Bring eller en annen transportør, sender vi deg faktura og betalingen må skje før vi senger varer fra vårt lager.
2.3 Betalingsmåte
Bankkort/kontant - ved henting i butikk eller hjemlevering av en av våre sjåfører.
Faktura (forhåndsbetaling) - ved sending med Posten/Bring eller annen transportør
3. Levering
3.1 Leveringskostnader
Fraktkostnad vil variere avhengig av leveringsmåte og størrelse på varene. Lurer du på hva fraktkostnaden blir, ta kontakt med oss. Dersom bestillingen er sendt via vår nettside, tar vi kontakt med deg ang. fraktkostnaden. Om du ikke er fornøyd med fraktprisen, kan du selvsagt velge å kansellere din ordre.
3.2 Leveringsmåte
Hentes selv
Alle varer kan hentes kostnadsfritt fra vårt lager i Askim.
Hjemlevering
Vi leverer varer over hele landet. Levering må avtales på forhånd. For at varene blir utlevert, må betalingen skje på forhånd eller ved levering (se 2.2 Betaling). Om ikke dette blir oppfylt, må kunden betale for både ordinær og ekstraordinær levering.
Ved levering av små pakker, f.eks. salongbord, soler og andre mindre varer med vekt opptil 35 kg, trengs det kun en person. Større varer som seksjoner, kommoder, garderobeskap og sofaer, to personer er nødvendig p stedet. Sjåføren er til hjelp etter forespørsel. Fraktpris gjelder kun levering på bakkeplan, så langt veien er fremkommelig. Dersom det ikke er en fremkommelig vei til huset, blir varene levert så lang det lar seg gjøre. Gi oss i forkant relevant informasjon om vei. Varene bæres IKKE inn. Dette er en tjeneste som må bestilles på forhånd og koster i tillegg.
3.3 Avbestilling og endring av levering
Avbestilling og vesentlig endring av levering må skje senest to dager før den avtalte leveringen. Om levering ikke kan gjennomføres av hinder på leveringssted eller at avbestillingen/endringen skjer senere enn to dager før den avtalte leveringen, kan du bli belastet gebyr, som utgjør maksimalt den ordinære leveringskostnaden.
3.4 Bekreftelse på avtalt leveringstidspunkt
Det må foreligge en skriftlig bekreftelse på avtalt leveringstidspunkt. Dersom en slik bekreftelse mangler, blir ikke varene levert.
3.5 Ordre som ikke hentes
For uavhentede pakker vil du få en faktura på avtalt fraktkostnad. Dette er for å dekke eventuelle kostnader ved retur.
3.6 Transportrisiko
Vi står for transportrisikoen, dvs. risikoen fra at varen skades eller kommer på avveie under transporten fra vårt lager til deg. Vi besiktiger hver forsendelse før det sendes til deg. Skulle produktet uansett være skadd eller feilekspedert, kommer vi til å ordne feilen kostnadsfritt. Selv om vi står for transportrisikoen, er du fortsatt ansvarlig for å informere oss hvis en skade har oppstått (se 7.4).
4. Montering
De fleste møbler kommer flatpakket og krever montering. Ønsker du at vi monterer møbler for deg, må dette avtales på forhånd. Prisen for montering kommer i tillegg. Ta kontakt med oss ang. pris. Montering gjelder IKKE oppheng på veggen. Det må kunden ordne på egen hånd. Vi er behjelpelig med valg av riktige festemidler.
5. Garanti
Garanti gjelder i 2 år fra du har mottatt varen. Om feil som oppstår i løpet av denne perioden, må du opplyse oss om dette umiddelbart og senest innen en uke fra feilen har blitt oppdaget.
6. Forsinkelse
6.1 Forsinkelse
Om det oppstår forsinkelse med leveransen, får du beskjed om det over telefon eller via e-post. Vi gjør alt som står i vår makt for å fullføre din bestilling innen angitt leveringstid.
6.2 Erstatningsvare
Om en vare du har bestilt er forsinket, har du krav på en erstatningsvare eller låneprodukt, inntil din vare blir levert.
6.3 Prisavslag ved forsinkelse
Velger du å vente uten å få en låneprodukt, har du rett til prisavslag ved forsinkelse.
6.4 Tilleggsfrist ved forsinkelse
Dersom varen du har bestilt ikke blir levert til tide, kan du stille krav for å få den levert innen tilleggsfrist angitt av deg. Tilleggsfristen må være rimelig for oppfyllelse.
6.5 Heving ved forsinkelse
Dersom varen ikke blir levert innen tilleggsfristen, har du som kunde har rett til å heve kjøpet.
Her du ikke stilt krav om tilleggsfrist, kan du ikke kreve heving av kjøpet omgående, men mindre det foreligger en skriftlig avtale at den ordinære leveringsfristen må overholdes av særlige grunn. Avtalen må skje senest dagen bestillingen er mottatt.
7. Reklamasjon/skade/mangel
7.1 Reklamasjon
ALT REKLAMASJON SKAL VÆRE MELDT IFRA OG DOKUMENTERT SKRIFTLIG FØR VARENE EV. MONTERES!
7.2 Skade/mangel
Dersom du har mottatt skadet vare eller det foreligger en mangel, skal reklamasjonen skje innen kort tid fra du ha mottatt vare, men ikke senere enn en uke. En beskrivelse av skaden/mangelen skal sendes skriftlig og gjerne sammen med bilde som kan dokumentere dette.
7.3 Kjøperens rett ved mangel
Utbedring eller omlevering
Vi bytter delen eller omleverer hele varen innen rimelig tid og uten pristillegg.
Utbedring/omlevering skjer som regel innen den ordinære leveringstiden og ikke senere enn 2-3 uker fra mangelen er meldt ifra til oss. Unntaket gjelder skreddersydde varer med leveringstid på 4-6 uker og utbedring/omlevering kan dermed ta like lang tid som den ordinære leveringstiden.
Det må foreligge en skriftlig bekreftelse på avtalt leveringstidspunkt for utbedring/omlevering. Dersom en slik bekreftelse mangler, vil utbedring/omlevering ikke skje ved angitt tidspunkt.
Prisavslag ved mangel
Er mangelen uvesentlig kan du kreve prisavslag istedenfor utbedring/omlevering.
Heving ved mangel
Dersom mangelen har ikke blitt rettet opp ved maks. to forsøk eller innen rimelig tid, har du krav til å heve kjøpet og få tilbake pengene. Vi forbeholder oss retten til å redusere tilbakebetalingen men beløpet som tilsvarer tiden du har brukt varen før mangelen har skjedd.
Retten til heving av kjøpet ved mangel faller bort dersom:
- skaden/mangelen ikke er meldt ifra innen rimelig tid fra den har blitt oppdaget
- selgeren tilbyr prisavslag ved uvesentlig mangel
- selgeren tilbyr utbedring innen rimelig tid
- utbedring/omlevering hindres av kjøperen
- varen er i vesentlig dårligere forfatning enn det som kan antatt ved normal bruk
7.4 Transportskade
Dersom varen leveres av en av våre sjåfører, står du ansvarlig for å undersøke emballasjen nøye ved leveringen og melde ifra umiddelbart til sjåføren om du oppdager avvik.
Dersom varen henter fra postkontor, står du ansvarlig for å undersøke emballasjen nøye ved hending og melde ifra umiddelbart til ekspeditøren om du oppdager avvik.
Dersom varen leveres av Posten/Bring eller en annen transportør, står du ansvarlig for å undersøke emballasjen nøye ved leveringen og melde ifra umiddelbart til sjåføren om du oppdager avvik.
7.5 Feilekspedering
Har du mottatt feil vare, må du informere oss om dette innen rimelig tid og ikke senere enn en uke fra varen er mottatt. Vi påtar oss alle kostnader ved en omlevering, men det er du som er ansvarlig for en forsvarlig håndtering og oppbevaring ev. feil produkt inntil den blir omlevert. Ved en fysisk skade forbeholder vi oss retten til å trekke gebyr for å gjenopprette produktet til funksjonell tilstand. Vi vil ikke gjøre noe fradrag dersom varen returneres i uendret tilstand.
8. Avbestilling
Ved ev. avbestilling av varer blir kunden belastet 30% av kjøpesummen. Dette er for å dekke påløpte kostnader som skyndes av avbestilling. Dette gjelder ikke når angrerett gjelder.
9. Angrerett
9.1 Allment
I følge Angrerettloven har du som kunde rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter at du har mottatt varen. Angrerettskjema sendes etter salget er gjennomført.
9.2 Melding om at du angrer på kjøpet
For å kunne bruke angreretten, må du underrette oss på en utvetydig måte om din beslutning om å gå fra avtalen innen 14 dager fra du har mottatt varen. Dette må skje skriftlig. Du kan sende oss en melding eller returnere ferdig utfylt angrerettskjema. For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender skjema på e-post shop@verdensmobler.no.
9.3 Retur av varen
Dersom du benytter angreretten, står du for returkostnaden. Øvrige kostnader som varens pris og frakt til deg tilbakebetales.
Du bestemmer selv hvordan varen returneres.
Om du ønsker at vi håndterer retur av varen, må du skriftlig opplyse oss om dette. Vi beregner returkostnaden og sender deg informasjon til godkjenning. Betaling for returfrakt justerer vi i forbindelse med tilbakebetalingen fra oss.
9.4 Returkostnad
Returkostnad utgjør som regel like mye som ordinær fraktkostnad. Dersom retur skjer via ekstern transportør, som Posten/Bring og varen returneres i forandret tilstand, f.eks. når varen er delvis eller ferdig montert, kan returkostnader utgjør mer enn ordinær fraktkostnad. I slike tilfeller er det vanskelig å anslå returkostnaden på forhånd. Er du usikker på returkostnad, ta kontakt med vår kundeservice.
9.5 Kjøperens risiko
Kjøperen har risiko for varen mens den er i hans/hennes besittelse. Derfor om du velger å benytte deg av angreretten, ber vi deg tenke på at produktet skal være i vesentlig uforandret tilstand, dvs. ikke ødelagt eller skadet. Tenk på at du står for transportrisikoen tilbake til oss. Vær nøye når du pakker ned varen og bruk helst original emballasje. Varen skal returneres i komplett stand.
Kjøperen har ansvaret for risikoen til pakken er levert hos oss. Om retur skjer via Posten/Bring, anbefaler vi å sende retur som en sporbar pakke. Husk å ta godt vare på kvitteringen for retursendingen. Så lenge kunden kan dokumentere at varen er sendt, er det vi som har risikoen for skade eller tap av varen.
9.6 Skade ved retur
Ved en fysisk skade forbeholder vi oss retten til å trekke gebyr for å gjenopprette produktet til funksjonell tilstand. Dette gjelder ikke dersom varen returneres i uendret tilstand.
Risikoen for skade ved retur bortfaller når det foreligger avtale om at varene hentes av oss.
9.7 Tilbakebetaling
Dersom du går fra avtalen, skal vi tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg uten nødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag vi mottar melding om din beslutning om å gå fra avtalen.
Vi foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som du benytter ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre du har avtalt noe annet med oss.
I alle tilfeller vil du ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen. Vi kan holde igjen tilbakebetalingen til vi har mottatt varene og kontrollert at ingen skade har oppstått.
9.8 Tilbakeholdsrett
Du kan åpne emballasjen og undersøke varen. Hvis du gjør for omfattende undersøker, eller varen blir skade, kan du risikere at du ikke får tilbake hele beløpet.
9.9 Unntak
Angreretten gjelder ikke dersom handelen skjer i vår stasjonær butikk.
10. Personlige opplysninger
Når du legger inn din bestilling hos oss, oppgir du personlige opplysninger om ditt navn, adresse og telefonnummer. I forbindelse med din registrering og bestilling godkjenner du at vil lagrer og bruker dine personlige opplysninger i vår virksomhet for å kunne fullføre vår handel med deg. Vi dokumenterer også all kommunikasjon vi han med deg via telefon og e-post for å kunne gi deg den servicen du forventer av oss.
11. Cookies
Informasjonkapsler er små tekstfiler som sendes til og lagres på enheten din (f.eks. mobiltelefon, datamaskin eller nettbrett), og forekommer ofte på Internett. Noen informasjonkapsler er nødvendige for at du skal kunne bruke nettstedets funksjonalitet fullt ut, mens andre brukes til å forbedre brukeropplevelsen og lete navigeringen på nettstedet.
12. Øvrig
Vi tar forbehold retten til å endre betingelser og vilkår uten varsel og at skrivefeil og tekniske feil i tekst, priser og bilder kan forekomme.
13. Kontakt
VERDENS MØBLER
Dr. Rander gate 5
1830 Askim
Org nr. 992 619 112 MVA